דוד שמש וחשמל – מה עדיף?

טיפת מים

אחת השאלות שתמיד נשאל בכניסה לבית חדש, היא האם קיים דוד שמש? לרוב אנו לא נשאל את השאלה הנגדית, האם קיים דוד חשמל. למה דוד השמש כל כך חשוב עבורנו ומה עדיף מבין השניים? דוד חשמל או דוד שמש? בכתבה הבאה נסביר על היתרונות של דוד שמש על פני דוד חשמל ולהיפך.

 

הכל עניין של חיסכון

אחת הסיבות המרכזיות שאנו שואלים ובודקים האם קיים דוד שמש בדירה היא מטעמי חיסכון. דוד השמש משתמש באנרגיה טבעית של קרני השמש ולא מצריך מאיתנו לשלם חשמל על חימום המים. לכן, אנשים רבים ירצו שיהיה להם בדירה דוד שמש בנוסף לדוד החשמל.

את דוד החשמל כמובן שנצטרך בימים קרים וימי חורף שבהם לא ניתן להשתמש בקרני השמש הטבעיות, אך לפחות, חסכנו כסף במחצית השנה החמה יותר.

 

תקלות, איפה יש יותר?

אז אם נסתכל על כל הנושא של תקלות, הרי שבדוד שמש התקלות מתרכזות בעיקר בקולטים שמהם מתבצעת קליטת הקרניים.

כאשר הקולטים לא עובדים מכל מיני סיבות, הרי שלא נצליח לחמם את המים. פה כמובן נכנס דוד החשמל שמהווה פתרון יעיל באותו הרגע לחימום, עד שנפתור את התקלה על ידי איש מקצוע. פתרון לבעיית מים חמים בדוד שמש יתרכז בעיקר בתיקון הקולטים.

גם דודי חשמל לא חפים מתקלות, רק שבהם, התקלות מתרכזות ברכיבים הדואגים לחמם את המים או לשמור על טמפרטורת המים. לרוב יהיה מדובר בגוף החימום שנשרף או בכל הפלאנג' שנשבר ומגיעה אבנית לגוף החימום והתרמוסטט. במקרה זה, איש המקצוע יצטרך להחליף את הרכיבים.

 

חימום מים בבית
חימום מים בבית

 

קולטים מלוכלכים

אחת התקלות בדודי שמש היא קולטים מלוכלכים. אי אפשר לומר שזו תקלה בעייתית, כי ניקוי פשוט אחת לכמה זמן בעזרת מטלית, יפתור את הבעיה.

תקלה זו הופכת להיות בעייתית באמת כאשר מדובר באבנית שהצטברה וקשה להסרה ואז נזדקק לטיפול וניקוי של איש מקצוע. כמו כן, במקרה של מערכת דודים משותפת, יש להזמין בעל מקצוע מהסיבה שמדובר בהמון קולטים על גג הבניין.

 

קולטים שבורים

עוד תקלה שמאפיינת קולטים היא כאשר הם שבורים. במצב כזה פעולתם תיפסק, קרני השמש לא יכנסו ולא יהיו לכם מים חמים. תיקון התקלה יתבצע על יד איש מקצוע שיחליף את הקולט.

 

אז מה עדיף? דוד שמש או חשמל?

אז למעשה, הדבר הנכון והעדיף על כולנו, שיהיה לנו דוד שמש שמחובר גם למערכת החשמל. בצורה כזו נחסוך כסף על חימום המים בקיץ ונשתמש בו בעיקר בחורף. מעבר לכך, במצב של תקלה בדוד השמש, עד זמן התיקון, נוכל לחמם בינתיים באמצעות דוד החשמל.

 

האם כדאי להשתמש במערכות חימום אחרות?

לרוב, מערכות חימום אחרות אינן מתחברות לדוד השמש ולכן נמנעת מכם האפשרות לחסוך כסף בימי הקיץ. כך יוצא שאתם משלמים על חימום מים לאורך כל השנה.